sobota 20. července 2019

Přes tři hrádky

Je krásná sluneční sobota 20. července 2019 a my vyrážíme s KČT Rumburk na dnešní výlet, který začínáme na křižovatce u autobusové zastávky Kyjov - hostinec. Dnes je tu restaurace Na Fakultě, ale stával zde vyhlášený hostinec U Českého Švýcarska, který v roce 1992 vyhořel. Odtud vcházíme po červené turistické značce do Kyjovského údolí a míjíme rozcestník, kde stával starý Dixův mlýn, uváděný již roku 1571 a zbořený po roce 1945. Cesta se nám dvakrát zatočí a dojdeme k odbočce do skal vlevo. Tedy vzhůru! Po schodech mezi skalními stěnami vystoupáme ke skalní věži Strážce Kyjovského údolí a na Kinského vyhlídku. Rodu Kinským toto území opatřilo do roku 1945. Trošku se rozehřejeme a zadýcháme, ale jsme odměněni krásnými pohledy dolů do údolí a na protější zalesněné srázy a skály. A jak jinak děláme společné foto na samospoušť, tak jsme tam všichni – osm lidiček a jeden pes.
Nad vyhlídkou dojdeme na žlutou značku a na značky Köglerovy naučné stezky. Tato naučná stezka je 23 km dlouhá cesta Krásnolipskem pojmenovaná po Rudolfu Köglerovi, který ji v délce 12 km v roce 1941 vyznačil. Obnovená byla krásnolipskými turisty v letech 2003 až 2006, kteří ji prodloužili.
Dáme se po značkách vpravo a sejdeme přes Nebeskou bránu (spadlý kámen) do údolí Sýrového potoka, který sem přitéká z Kyjovské přehrady. Kde se vzal tento název, opravdu nevím. Opět po značkách začneme stoupat k dalším skalním útvarům Bratrské kameny, které jsou spojené můstky. Dalšími útvary jsou lidskou rukou částečně upravené Lví doupě a Obří hlava. Pak přes menší strž dojdeme na dnešní první hrádek na Kyjovský hrádek. Ten se v minulosti jmenoval různě, například Horní Karlštejn. Ačkoliv měl údajný hrad neobvykle velkou rozlohu, nedochovaly se o něm v historických pramenech žádné písemné zprávy. Pravděpodobně byl založen kolem roku 1300 pány z Michalovic, o jeho konci skoro nic netušíme. Jednou z teorií je, že hrad sloužil jako opevněná základna pro těžbu rud v okolí. Dnes z hradu zbyly příkopy a záseky do skal, což dokazuje, že hrad byl ponejvíce jen dřevěný. Je zde turistický přístřešek s lavičkami, takže vyndáváme první svačinu a posilujeme se na další cestu.
Je čas jít dál, tak opouštíme hrádek a úzkou skalní průrvou se schůdky, z nichž mnohé se značně viklaly, sestoupíme kolem skalní věže s praporkem zpět na cestu Kyjovským údolím. Nacházíme se na rozcestí Pod praporkem, zde na nedaleké skále je umístěna pamětní deska bratrů Eduarda a Františka Bienertovým. Ti žili ve Šluknově a zasloužili se o rozvoj turistiky a vlastivědného poznání zdejšího kraje. V roce 1990 zemřeli rukou vraha. Naproti je jeskyně Vinný sklep, vzniklá zřícením pískovcových kamenů, která je navštěvovaná v zimním období v době ledopádů.
Dále pokračujeme po červené značce údolím sevřeným vysokými skalami. Asi po 600 metrech dojdeme k odbočce k jeskyni Víl na protějším břehu Křinice. Překračujeme říčku a vydáváme se po lesní cestičce vedoucí na pravém svahu.  Zde začíná část cesty, kterou jsme si nazvali modré období. Cesta je lemovaná borůvčím se spousty zralých borůvek, do jejichž konzumace se všichni pouštíme. Asi 1 kilometr od Kyjovského hradu docházíme k Turistickému mostu a o tom, že patříme k sobě, svědčí naše modrofialové ruce a pusy, a nenechají na pochybách nikoho o tom, co jsme dělali. Turistický most je známá křižovatka cest a do Křinice se tu vlévá Vlčí potok. Současný most je z roku 1992, vedle stojí turistický přístřešek s lavičkami, kde zasedáme k dalšímu odpočinku a doplnění tekutin.
Po kratičkém odpočinku pokračujeme po zelené značce podél zmíněného Vlčího potoka, který je nyní úplně vyschlý. Na křižovatce Vlčí potok – u skály se od něho odpoutáváme a stoupáme zalesněným hřebenem. Na něm přijdeme na rozcestí k Brtnickému hrádku. Pěšina po ostrohu překonává postupně čtyři skalní rozsedliny sloužící jako příkopy. Do jádra hradu se vcházelo po úzké římse. Jádro bylo tvořeno dřevěnou či hrázděnou věží zakotvenou do pískovcového tesaného podvalí. Vchod do podvalí byl ze severu, jsou zde zachované stopy po policích a trámech. Brtnický hrádek, zvaný též Loupežný či Loupežnický zámek vznikl ve 13. století poblíž dálkové zemské stezky a vznik patrně souvisí se snahou o zajištění severní hranice českého státu. Zdejší území patřívalo Žitavským a po nich Berkům z Dubé.  Písemné zmínky o něm se nedochovaly, ani jeho pravé jméno není známé. Název Loupežnický  zámek vznikl později.
Druhý hrádek zdolán a my vyrážíme dál. Naše cesta pokračuje po zelené směrem ke Štenberku. U Soví jeskyně odbočujeme vpravo a skoro neznatelnou cestičkou sestupujeme rozsedlinou prudce dolů na zaniklou cestu pod Křtícím kamenem, která nás vyvede na cestu údolím Vlčího potoka, kde vede modrá turistická. Po pár metrech směrem zpět k Turistickému mostu v místě, kde se v zimě nachází ledopád Vlčí stěnka, odbočujeme vpravo na lesní cestu a míříme na východ. Cestou překonáváme překážky, které nám nastražila příroda, kdy je cesta zatarasena spadlými stromy či místy hustě zarostlá mladými smrky a poté vcházíme do Kunzova dolu. Výstup Kunzovým dolem je velmi náročný nejen výstupem vzhůru, ale i díky přelézání, podlézání spadlých stromů a tak mobilizuje poslední síly. Na hřebeni se dáváme neznačenou cestou vpravo, přejdeme přes mělké sedlo a dojdeme na třetí Vlčí hrádek. Jde o skalní výspu chráněnou dvěma příkopy a podvalí, coby základ hlavní obytné věže. Na stěně podvalí můžeme vidět zajímavost reliéf tajemného obličeje. Podle archeologie tento jinak historický neznámý hrad existoval stejně jako dva předchozí, které jsme dnes navštívili, někdy mezi lety 1280 až 1350.
Vracíme se stejnou cestou, která nás dovede na křižovatku u Englova pramene. Zde vpravo stávala ve 13. století sklárna, která byla jako nejstarší sklárna u nás archeologicky zkoumaná. Dnes je to jen zarostlá hromádka kamenů. Voda z Englova pramene nás příjemně osvěží a my rozbalujeme poslední zbytky svačiny. Již na sobě pociťujeme ušlapané kilometry a zdolané překážky a vydáváme se na poslední část cesty. Zde již putujeme po značkách Köglerovy naučné stezky. Projdeme stráněmi Kamenného vrchu, sejdeme od Dlouhého Dolu a nad chatkami dojdeme na  začátek Kyjovského údolí.
Natěšeni na zlatavý mok docházíme do restaurace Na Fakultě, kde dáváme zasloužené pivo (ti, co dávají obvykle malé, dali velké, ti, co jedno, dali dvě, dále nerozepisuji) a další občerstvení a vracíme se autobusem opět s přestupem v Krásné Lípě domů.
Podle mapy.cz byla trasa 12,2 km, převýšení 535 m nahoru, 535 m dolů, vzdálenost je měřená na mapě z leteckého pohledu, nebere v potaz to nahoru a dolů, skutečnost byla o něco větší. Náročnost hlavně neznačených cest se nedá vyčíslit ani náhodou, musí se to prožít.