sobota 6. července 2019

Jiřetín, Křížová cesta, Tolštejn

Krásný sluneční den, sobota 6.7.2019, a my vyrážíme s KČT na výlet. Vlak odráží v 9,14 hod. a já s Kelvinem opět na poslední chvíli naskakujeme na vlak. V Krásné Lípě vyhlížíme „velitele výpravy“ Zdenka, je tu, tedy hurá vyrážíme.
V Rybništi přestupujeme z vlaku ČD na vlak Trilex a frčíme do Jiřetína pod Jedlovou. Paní průvodčí je milá, vybírá ty drobné za převážně seniorské jízdné a za Kelvina nechce jízdné, prý, že za kočky se neplatí. Co Kelvine, budeme to považovat za urážku nebo raději ušetříme?
Jsme na startu v Jiřetíně pod Jedlovou a vydáváme se na historické náměstí. Abychom hned na začátku pobrali síly a energii, bereme „útokem“ místní cukrárnu a posilujeme se zmrzlinou, dortíkem či kávičkou.

Velitel velí a my pokračujeme přes krásné náměstí a stoupáme strmě po Křížové cestě na Křížovou horu, odfukujeme a kocháme se. Dále po zelené turistické značce pod horou Jedlová míjíme hájovnu Ranč 7D a odbočujeme k dalšímu našemu cíli zřícenině hradu Tolštejn (dříve Dohlenstein znamenající Kavčí skála). Někteří vystoupají až na vyhlídku, jiní dají něco k zakousnutí či napití. Poslední část našeho výletu vede po tzv. Tolštejnské cestě na žst. Jedlová. Všichni se těšíme, neboť místní restaurace je vyhlášená svojí výbornou kuchyní. Naše zklamání je obrovské, když zjistíme, že k jídlu nelze nic objednat, neboť kuchyně je doslova vyjedená. Hezké počasí a prázdninový čas sem přilákal velké množství návštěvníků, turistů i cyklistů, takže se musíme spokojit jen s uhašením žízně a nejbližším vlakem se vracíme zpět domů.
Mnozí z nás do Jiřetína, na Křížovou horu či na Tolštejn zavítali již mnohokráte, takže jsme nic nového neviděli, přesto je vždy moc příjemné se do těchto míst vypravit.
Kostel Nejsvětější Trojice na náměstí v Jiřetíně
Zídka u domu čp. 252 s kamennými erby Jiřetín
Kapličky Křížové cesty na svahu hory
Tolštejn na obzoru

Hájovna známá také jako Ranč 7D

Tolštejn cestou směr Jedlová žst.